KARHU(8)

Varaa Firstbeat Hyvinvointianalyysi TÄÄLTÄ ja perehdy kanssani stressinhallinnan ja palautumisen tilanteeseesi.

Kohtaamme kuormitusta, niin psyykkistä kuin fyysistäkin, päivittäin. Kuormituksen koemme stressinä. On hyvä tunnistaa, että on olemassa sekä hyvää stressiä, että huonoa stressiä. Hyvä stressi saa meidät liikkeelle, vireäksi ja toimiviksi. Työn imussa oleva ja ideoita pursuava henkilö kokee nimenomaan tätä hyvää stressiä. Hyväkin stressi katkeamatta johtaa vähitellen ylikuormittumiseen. Puhumattakaan negatiivisesta stressistä. Mitä tämä stressi sitten on?

Oletko jatkuvasti kierroksilla?

Autonominen hermostomme säätelee vireystasoamme päivittäin. Sympaattinen osa autonomisesta hermostosta pitää meidät liikkeellä. Se kiihdyttää sydämen sykettä, nostaa verenpainetta, vie verenkiertoa luurankolihaksiin ja nostaa kehon lämpötilaa. Sympaattinen hermosto on aktiivinen kun olemme hereillä, ja aktiivisia. Se aktivoituu etenkin stressaavissa tilanteissa, kuten tiukassa palaverissa, liikenneruuhkassa, urheilusuorituksessa tai vaikkapa kun pelästymme hämähäkkiä.

Parasympaattinen hermosto on kehon jarru. Se käynnistää palautumisen. Parasympaattinen hermosto laskee sykettä ja verenpainetta sekä kehon lämpötilaa. Se myös keskittää verenkiertoa sisäelimiin ja etenkin ruuansulatuksen käyttöön. Tämä osa autonomisesta hermostosta aktivoituu kun olemme rauhallisia ja rentoudumme.

Kumpaakin tarvitaan, jotta pystymme toimimaan päivän ajan ja jotta puolestaan nukahdamme illalla palauttavaan uneen. Ongelmia nykyihmiselle koituu siitä, että sympaattinen hermosto tahtoo ottaa ylivallan. Olemme jatkuvasti ”kierroksilla”. Pitkään jatkuessaan stressi ja kuormitus vievät voimamme, keskittymiskykymme ja altistavat erilaisille sairauksille, kuten sydän- ja verisuonitaudeille.

Miten säädellä stressin ja palautumisen tasapainoa?

On stressitekijöitä, joihin emme voi suoraan vaikuttaa. Tällaisia ovat esimerkiksi työaikataulut jotka eivät ole käsissämme. On myös stressitekijöitä joihin voimme vaikuttaa. Unen määrä ja laatu sekä siihen panostaminen, aerobisesta kunnosta huolehtiminen, säännöllinen syöminen, rentoutuminen, hengityksen hidastaminen ja itselle mieluisien asioiden tekeminen ovat sellaisia, joihin voimme vaikuttaa ja mitkä parantavat stressinsietoa.

Kyse ei ole siitä, että koittaisimme poistaa stressinaiheuttajia, vaan haluamme kokea stressiä vähemmän! Joten panostaminen omaan stressinsietokykyyn vaikuttaa koettuun stressiin – siis siihen miten raskaana arjen koet. Ja tässä asiassa minä pystyn sinua auttamaan.

Aloita varaamalla kauttani Firstbeat Hyvinvointianalyysi, jolla kartoitamme kolmen päivän ajalta stressin ja palautumisesi vaihtelun. En ole niinkään kiinnostunut siitä, stressaatko vai et, sillä kaikkihan me stresssaamme. Analyysin avulla tutkimme, missä vaiheessa yötä palauttava unesi alkaa, mitkä tekijät päivän mittaan vaikuttavat stressipiikkeihin ja mitkä puolestaan alentavat niitä. Päivärytmisi, harrastuksesi ja iltatoimesi kertovat paljon siitä, miten kehosi ja mielesi on koulutettu ottamaan stressiä vastaan ja millä tavalla kantokykyä voi parantaa. Etsimme myös keinoja priorisoida palautumista.

Screenshot_20210417_114153

Firstbeat Hyvinvointianalyysi toteutetaan rintakehälle teipattavalla mittalaitteella kolmen vuorokauden ajan. Laite analysoi sykevälivaihtelua, mikä on tarkka mittari kertomaan sympaattisen ja parasympaattisen hermoston tilanteesta ja näin ollen stressin ja palautumisen tasapainosta. Analyysiin pääsee myös syke, leposyke, hengitystiheys ja aktiivisuus. Näiden kautta laite koostaa tarkan raportin ja piirtää selkeästi hetket, jolloin stressireaktiot ovat pinnassa, kuten myös paljastaa arvokkaat palautumishetket. Laite tulee sinulle postissa ja teet mittauksen oman arkesi ohella. Palautteen saat puhelimitse tai videopuhelulla, sekä sähköisen raportin.

Se mitä saat, on lähtötilanne – mistä lähdemme nostamaan sinua uuden jaksamisen tasolle. Koska mitään ei kannata mitata mittaamisen ilosta, vaan kehittääkseen ja parantaakseen jaksamista ja suorituskyään, on Hyvinvointianalyysi oiva keino startata sinulle uusi, parempi vaihe elämässä.

Halutessasi voit jatkaa tästä Systeemisen Coachingin pariin, jossa kehitämme taitojasi johtaa itseäsi, työssä suoriutumistasi ja parantaa omaa hyvinvointiasi.

Laita minulle viestiä TÄÄLTÄ ja varaa itsellesi Firstbeat Hyvinvointianalyysi. Hinta 185€ ja sisältää mittauksen, sähköisen raportin ja henkilökohtaisen palautteenannon etänä.

Personal training- ja coaching-asiakkaat (voimassa oleva valmennussopimus) saavat mittauksen hintaan 99€ ja palautteenantoon käytetään yksi tapaamiskerta.